Υπάρχουν περιπτώσεις που ασφαλισμένοι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές ενώ έχουν ασφαλίσει τις κατοικίες τους, δεν αποζημιώνονται. Κυρίως δε σε περιπτώσεις διάρρηξης. Ο λόγος συνήθως είναι ότι ο ασφαλισμένος δεν έχει εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Οι όροι των ασφαλιστηρίων συμβολαίων, απαιτούν κάποιες ενέργειες που πρέπει να κάνει ο ασφαλισμένος σε περίπτωση ζημίας. Διαβάζοντας τους όρους των ασφαλιστηρίων συμβολαίων των περισσότερων εταιρειών διαπιστώνουμε ότι λίγο πολύ είναι κοινές σε όλες τις εταιρείες.
Θα τις χωρίσουμε σε ενέργειες πριν το συμβάν, κατά τη διάρκεια του συμβάντος και μετά το συμβάν.
Γενικά (πριν το συμβάν)
Μια βασική αρχή που πρέπει να διέπει τη συμπεριφορά κάθε ασφαλισμένου είναι αυτή του «επιμελούς προσώπου». Τι σημαίνει όμως αυτό; Μην παραμελείτε την περιουσία σας επειδή είναι ασφαλισμένη. Να συμπεριφέρεστε σαν να μην είστε ασφαλισμένος, να παίρνετε τα δέοντα μέτρα προστασίας που θα παίρνατε αν ήσασταν ανασφάλιστος. Για παράδειγμα να μην αφήνετε τα κλειδιά στην πόρτα, τα παράθυρα ανοιχτά όταν απουσιάζετε κ.α.
Θα πρέπει επίσης, αν υπάρξουν μεταβολές στην κατάσταση του ασφαλισμένου αντικειμένου (κατοικία, περιεχόμενο) να ενημερώνεται άμεσα η ασφαλιστική εταιρεία. Αυτό απαιτείται καθώς τέτοιες μεταβολές ίσως επηρεάσουν και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Τι κάνουμε σε περίπτωση ζημιάς;
Αν προκληθεί ζημιά π.χ. πυρκαγιά, πλημμύρα, διάρρηξη κ.α. ο ασφαλισμένος πρέπει να καλέσει σε βοήθεια τις αρμόδιες Αρχές. Την Πυροσβεστική Υπηρεσία σε περίπτωση πυρκαγιάς η να καταγγείλει το γεγονός στις αρμόδιες αστυνομικές αρχές σε περίπτωση ληστείας, κλοπής με διάρρηξη ή σχετικής απόπειρας τέτοιας κλοπής. Σε περίπτωση μη τήρησης της συγκεκριμένης προϋπόθεσης, η ασφαλιστική εταιρεία απαλλάσσεται της υποχρέωσης καταβολής αποζημίωσης.
Και πάλι ο ασφαλισμένος έχει την υποχρέωση της συμπεριφοράς «επιμελούς προσώπου». Πρέπει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια με σκοπό την αποτροπή, τη διάσωση ή τον περιορισμό της ζημιάς των ασφαλισμένων αντικειμένων. Ότι δηλαδή θα έκανε για το συμφέρον του αν δεν ήταν ασφαλισμένος.
Τα έξοδα που σχετίζονται με την αποφυγή ή τον περιορισμό της ζημιάς καλύπτονται. Πάντα βέβαια με την προϋπόθεση ότι δεν ξεπερνούν την πραγματική αξία των διασωθέντων ασφαλισμένων αντικειμένων.
Τι κάνουμε μετά τη ζημιά
Ο ασφαλισμένος οφείλει να ειδοποιήσει την εταιρεία άμεσα, 8 ημέρες το αργότερο από τότε που έμαθε το ζημιογόνο γεγονός.
Να δώσει στην εταιρεία ή στους πραγματογνώμονες οποιαδήποτε δικαιολογητικά, αποδεικτικά μέσα, πληροφορίες που θα του ζητήσουν για να διαπιστώσουν τα αίτια και το ύψος της ζημιάς. Επίσης κάθε δικαστικό ή εξώδικο έγγραφο που αφορά στην επέλευση της ζημιάς.
Να ενημερώσει γραπτά την εταιρεία (δήλωση ζημιάς) προβαίνοντας σε:
- καταγραφή της αιτίας, των πραγματικών περιστατικών και όλων των πληροφοριών που σχετίζονται με τη ζημιά.
- λεπτομερή περιγραφή των ζημιών ή απωλειών που προξενήθηκαν,
- αναφορά του ύψους των ζημιών ή απωλειών, λαμβάνοντας υπόψη την αξία των αντικειμένων κατά τον χρόνο επέλευσης της ζημιάς ή απώλειας.
Δεν πρέπει να προβεί σε επισκευές χωρίς την έγκριση της εταιρείας.
Πρέπει να διατηρήσει άθικτα – εφόσον δεν εμποδίζεται το έργο της αποτροπής ή της περιστολής της ζημιάς – τα αντικείμενα που έχουν σωθεί και τα υπολείμματά τους, μέχρι να επικοινωνήσει με την Εταιρεία, οπότε και θα πρέπει να ακολουθήσει τις σχετικές οδηγίες της.
Εάν υπάρχει κάλυψη της αστικής ευθύνης
Ο ασφαλισμένος οφείλει να μην κάνει καμία ενέργεια, που επηρεάζει τα συμφέροντα της εταιρείας. Τα σημαίνει αυτό; Να μην αποδέχεται ή αποκρούει ή αναγνωρίζει ευθύνη σε σχέση με την ζημιά. Να μην κάνει συμβιβασμό ή διακανονισμό για τη ζημιά, χωρίς τη γραπτή συναίνεση της Εταιρείας. Η Εταιρεία έχει δικαίωμα να αναλάβει και να χειριστεί κατά την κρίση της, στο όνομα του ασφαλισμένου και αφού τον ενημερώσει, οτιδήποτε έχει σχέση με την ευθύνη και το κόστος μιας ζημιάς. Η διεξαγωγή οποιωνδήποτε δικαστικών αγώνων διεκδικήσεων/αποκρούσεων ή ο διακανονισμός οιασδήποτε απαίτησης είναι στην πλήρη διακριτική ευχέρεια της εταιρείας.