Οι ισόπεδοι κυκλικοί κόμβοι άρχισαν να ξεφυτρώνουν παντού και στην χώρα μας την τελευταία δεκαετία. Έχουν δημιουργηθεί εδώ και πολλές δεκαετίες στον υπόλοιπο κόσμο, και όχι άδικα. Ο λόγοι που προτιμούνται από τις κλασικές κάθετες διασταυρώσεις είναι αρκετοί. Αν σχεδιαστούν και χρησιμοποιούνται σωστά είναι πιο αποτελεσματικοί, ασφαλείς και οικονομικοί. Παρότι βοηθούν στην μείωση της ταχύτητας των οχημάτων που προσέρχονται στον κυκλικό κόμβο, παρέχουν καλύτερη ροη κυκλοφορίας και καταργούν τα ακριβά συστήματα φωτεινής σηματοδότησης. Ποιος έχει όμως προτεραιότητα σε ένα κυκλικό κόμβο; Πως πρέπει ένας οδηγός να συμπεριφέρεται σε ένα τέτοιο κόμβο; Τι προβλέπει ο Κ.Ο.Κ. ;
Παγκοσμίως, ο κανόνας είναι ότι προτεραιότητα έχει αυτός που κινείται μέσα στον κόμβο. Αυτό είναι λογικό καθώς έτσι αποφεύγεται τυχόν κυκλοφοριακή συμφόρηση μέσα στον κόμβο.
Στην Ελλάδα ο Κ.Ο.Κ. δεν έχει ιδιαίτερη αναφορά στους κυκλικούς κόμβους. Κατά συνέπεια, ισχύει το άρθρο 26 που αναφέρεται γενικά στους κόμβους. Στις παραγράφους 4 και 5 που αφορούν την προτεραιότητα αναφέρει : «στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση. Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά». Όμως, αυτό σημαίνει ότι προτεραιότητα έχει αυτός που εισέρχεται στον κόμβο. Αντιβαίνει δηλαδή στη λογική ότι προτεραιότητα πρέπει να έχει αυτός που κινείται μέσα στον κόμβο. Για αυτό συνήθως στους κυκλικούς κόμβους υπάρχει σήμανση που παραχωρεί την προτεραιότητα σε αυτούς που κινούνται μέσα στον κόμβο. Θα πρέπει λοιπόν οι οδηγοί που κινούνται μέσα σε κυκλικό κόμβο να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να παρατηρούν αν στις εισόδους του κόμβου υπάρχουν (οκτάγωνα) σήματα STOP η τρίγωνα με τη μύτη προς τα κάτω που παραχωρούν προτεραιότητα. Σε αυτή την περίπτωση την προτεραιότητα έχει το κινούμενο μέσα στον κόμβο όχημα.
Τι θα πρέπει να κάνουμε φτάνοντας σε ένα κυκλικό κόμβο;
- Μειώνουμε ταχύτητα και δείχνουμε μεγάλη προσοχή
- Παρατηρούμε αν υπάρχει σήμανση και ελέγχουμε δεξιά μας
- Αποφασίζουμε έγκαιρα από πια έξοδο του κόμβου θα βγούμε
- Ελέγχουμε την κυκλοφορία από τους καθρέπτες μας και ενημερώνουμε για τις προθέσεις μας με τα φλας του οχήματος μας
- Μπαίνουμε στη σωστή λωρίδα κυκλοφορίας
- Εναρμονίζουμε την ταχύτητα μας με την ταχύτητα της κυκλοφορίας
- Δίνουμε προτεραιότητα σε αυτόν που έρχεται από δεξιά εκτός αν η σήμανση μας λέει διαφορετικά
- Εφόσον έχουμε προτεραιότητα μπαίνουμε στον κυκλικό κόμβο αφού βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει μπροστά μας (μέσα στον κόμβο) συμφόρηση.
- Για να βγούμε από τον κυκλικό κόμβο ανάβουμε το δεξιό φλας και μπαίνουμε στη δεξιά λωρίδα μια έξοδο πριν τη δικιά μας. Εάν κάνουμε πλήρη κύκλο, οδηγούμε στην αριστερή λωρίδα και μπαίνουμε στη δεξιά μια έξοδο πριν βγούμε από τον κυκλικό κόμβο. Πάντα ενημερώνοντας για τις αλλαγές λωρίδας με τους σηματοδότες μας (φλας).
- Είμαστε πάντα προσεκτικοί και δίνουμε προτεραιότητα σε πεζούς, δικυκλιστές και στα οχήματα μπροστά μας που θέλουν να εξέλθουν από τον κόμβο.
Σε κάθε περίπτωση απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, υπομονή και σεβασμός στους άλλους οδηγούς. Έρευνες δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό των οδηγών (πάνω από 70%) δεν ξέρει πώς να οδηγεί σωστά σε ένα κυκλικό κόμβο, για αυτό αν δεν είστε σίγουροι τι πρέπει να κάνετε αφήστε τους άλλους να περάσουν πρώτοι.